STRATEGI PROMOSI MELALUI INSTAGRAM @evodis.aroma DALAM MENARIK MINAT BELI KONSUMEN
Abstract
This study aims to examine the promotional strategies implemented through social media content on Instagram @evodis.aroma to enhance consumer purchase interest. Beyond this, the research seeks to identify the range and diversity of content types used by the @evodis.aroma Instagram account to attract its audience and drive engagement. By employing a descriptive qualitative research method, utilizing in-depth interviews as a primary data collection technique, this study offers a comprehensive and nuanced understanding of the promotional tactics and content strategies deployed. The findings of this research reveal that Instagram @evodis.aroma utilizes a targeted promotional approach, strategically crafted to boost consumer interest and purchasing intent. This strategy is manifested through a variety of key elements and structured phases in the account’s content management, such as visually appealing posts, interactive stories, and informative product highlights. The analysis process of the strategy used by Instagram @evodis.aroma is conducted using the AIDA model (Awareness, Interest, Desire, and Action) as the main guideline.
References
Afiffah, S. R., Fortuna, O. D., Kusumah, T. M., & Fauzi, A. (2022). Penerapan Strategi Digital Marketing Model AIDA dalam Pemberdayaan Masyarakat Kelompok Usaha Bersama (KUBE) Cakrawala, Rawalumbu, Kota Bekasi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(2), 623-630.
Fadillah, A. N., Saenan, D., & Muchtasib, A. B. (2020). Analisis Pengaruh Promosi Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Perbankan Syariah Dalam Berbelanja Online Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Account: Jurnal Akuntansi, Keuangan dan Perbankan, 7(1).
Firmansyah, A. (2020). Komunikasi pemasaran. Pasuruan: Qiara Media, 3.
Halim, N. W. A., Amin, H., & Susilawaty, F. T. (2024). STRATEGI COPYWRITING@ BEAUTY. KENDARI: PENDEKATAN TEORI AIDA DALAM MENINGKATKAN ENGAGEMENT KONSUMEN. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO: Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi dan Informasi, 9(1), 239-249.
Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). principles of marketing, 17 th global edition, person education limited. United Kingdom.
Mulitawati, I. M., & Retnasary, M. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Membangun Brand Image Melalui Sosial Media Instagram (Studi kasus deskriptif komunikasi pemasaran prodak polycrol forte melalui akun instagram@ ahlinyaobatmaag). Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 4(1), 23-38.
Nasution, A. (2021). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Bisnis Corporate, 6(1), 11-18.
Nugroho, T. A., & Azzahra, F. C. (2022). Pemanfaatan instagram sebagai media promosi social commerce usaha bro. Do. Jurnal Pustaka Komunikasi, 5(1), 136-149.
Nurimani, G. S. (2022). Strategi Promosi di Media Sosial dalam Menarik Minat Beli Produk Pakaian. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 59-62.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80.
Ramadan, A., & Fatchiya, A. (2021). Efektivitas Instagram sebagai Media Promosi Produk" Rendang Uninam". Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 5(1), 64-84.
Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan media sosial Instagram Haloa Cafe sebagai komunikasi pemasaran online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177-190.
Setiawan, E. A., & Fadhilah, M. (2023). Strategis Promosi Digital Marketing Pada Distributor Keramik Di Yogyakarta. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 2(4), 287-292.
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi pemasaran melalui media sosial instagram (studi deskriptif pada akun@ subur_batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 271-278.
Watajdid, N. I., Lathifah, A., Andini, D. S., & Fitroh, F. (2021). Systematic Literature Review: Peran Media Sosial Instagram Terhadap Perkembangan Digital Marketing. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science), 20(2), 163-179.
Widiastuti, E. J., & Indriastuti, Y. (2022). Strategi komunikasi pemasaran digital@ Right. Store melalui pemanfaatan Instagram sebagai media komunikasi pemasaran. Jurnal Representamen, 8(1), 73-83.
Yumna, R. (2022). Strategi Konten@ ZACO_ID Dalam Mempromosikan Produknya Melalui Media Instagram. An-Nida: Jurnal Komunikasi Islam, 14(2), 95-104.
