Peran Pendidikan Dasar dalam Pembentukan Dasar Kemampuan Anak di SD Negeri 6 Wonogiri
Abstract
This article discusses the role of basic education in forming the basis of children's abilities. Primary education is an important foundation in children's development, influencing their intellectual, social and emotional skills. In this article, we explore how elementary education can help children develop cognitive abilities, interpersonal skills, and moral understanding. We also discuss factors that influence the effectiveness of basic education in shaping children's abilities, such as teaching methods, school environment, and the role of teachers. Additionally, we present empirical evidence supporting the importance of investing in basic education for the future of children and society as a whole.
References
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1–5
Rohmawati, N. & Hangestiningsih, E. (2019). Kajian Program Sekolah Ramah Anak dalam Pembentukan Karakter di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD, 225-229.
Siska, Y., Pgri, S., & Lampung, B. (2018). Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Kholifah, T. W. (2020). Upaya Guru Mengembangkan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Ramah Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2, 1–6
Fahrurrozi, F., Sari, Y., & Shalma, S. (2022). Studi Literatur : Implementasi Metode Drill sebagai Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4325–4336.
Mukhtazar. 2020. Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Absolute Media.
Khaulani, F., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.51-59
Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27-34.
Mifroh, N. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implementasinya dalam Pembelajaran di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tematik (JPT), 1(3), 253–263.
Japar, M., Zulela, M. S., & Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Jakad Media Publishing.
Sugiyono “Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan),(Bandung: Alfabeta,2019).
Willa Putri, Pendidikan Berbasis Intellegences, “Jurnal Ilmu Pendidikan, (Vol 5 No 2 tahun 2018).
Sarfilianty Anggiani, Cahyadi Pakeh,“Keterampilan Interpersonal”, (Jakarta: kencana, 2021).
JUTRINA, W. (2022). PERAN KONSELOR DALAM MEMBENTUK PERILAKU ANAK DI LEMBAGA PEMBINAAN KHUSUS ANAK (LPKA) KELAS II PEKAN BARU. (5257)
Amin sutrisno, D. (2021). PENTINGNYA PENDIDIKAN ANAK DI USIA DINI. Jurnal UMJ, 1–4.
Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan (L. Amon, ed.). Jawa Barat: Adab (CV. Adanu Abimata).
Hasan, S. (2018). Profesi Dan Profesionalisme Guru (A. H. dan M. Yusuf, ed.). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Mutiaramses, M., S, N., & Murni, I. (2021). PERAN GURU DALAM PENGELOLAAN KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43–48. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4050

